- Puhas vesi on hea asi:) Spordijoogi peal ainult kaua ei ela. Veega annab hästi ka kõhus tekkivat kemikaalide segu lahjendada ja samuti saab veest vajadusel igasuguseid jooke kokku segada. Väärtuslik algmaterjal. Vett olgu parem natukse rohkem kui vähem kaasas.
- Süüa tuleks võtta kaasa ka midagi asjalikku ja samas tavalist, millega organism on harjunud, shokolaadi ja energia/müsli patoonide peal kaua ei ela. Nt vanad head võileivad on abiks ja säilivad ka päeva-kaks ilusti.
- GPS ja muu elektroonika (mereraadiod, sati-telefon, jne) tuleks kohe kaldal ja KUIVALT pakkida veekindlatesse kottidesse. Kui kotti natuksegi vett sattub siis muutub see auruks ja kondenseerub koti pinnale ja siis ei näe hästi ekraani (eriti oluline gepsu puhul) või veel hulle seadmetesse olgigi nad kirjade järgi veekindlad ja rikub need ära. Meil läks sedasi üks 'veekindel' geps loojakarja. Õnneks oli teine ka olemas.
- Võta kaasa varu aerud, aerupadjad, põll(ed), riided, GPS(id), kompass ja veel muud asjad ka, mis vähegi võiks ära kaduda. Meil õnnestus jääda ilma aerust ja põllest, viimast ei uskunud kaldal keegi, et oleks seda oleks võimalik ära kaotada aga nagu näha saime siis on see võimalik küll :S
- Süsta külgedele on mõteks teipida magamismatist pehmendused ja kasutada vendreid, et oleks võimalik süstasid kokku tõmmata veepeal ilma et süstad üksteist ei lõhuks.
Meie süstatel olid nii teipitud matiribad külgedel kui ka lapsevankri rataste õhukummidest tehtud vendrid(Indreku süstal), mis sõidu ajal olid teki ja peatuste ajal sai nööri otsas vette visata. Robustne, aga päris efektiivne.
- Nr 1 ihuhäda lahendamiseks on head nt Nestea jäätee pudelid (suure auguga). 0,5L pudel sobis kõige paremini. Nr 2 puhul ajavad asja ära sellised plastmassist toidu karbid. Need asjad tasub läbimõelda et ei tuleks halbu üllatusi kui häda käes (meil õnneks olid need asjad läbimõeldud).
- Merehaiguse vastased tabletid ei tee paha. Sõime neid igaks juhuks paar korda päevas sisse ja merehaigeks igaljuhul ei jäänud. Kas oli abi tablettidest või mitte ei oska kindlalt öelda ega parem karta kui kahetseda. Samuti pidid meie söödud suht süütud tabletid seedimist korrastama - see ka väärtus omaette pikkadel ületustel:)
- Pealamp on hea asi, aga valgustab ainult ettepoole ja väikse ala. Samas kompassi jälgimiseks öösel ja tekilt asjade leidmiseks hea küll. Tuleks hoida pikka kokkupuute eest soolase veega, nii minu kui Roltsi labbid läksid lõpuks läbi tänu soolasele veele.
- Väga hea asi enda teistele (süstadele) nähtavaks tegemisel on üks pisike lamp, õigemini lambi ka täispuhutava veekindla koti kooslus. Asjake ise kannab nime Flashpac mida Eestis müüb Matkasport. Põhimõtteliselt on tegemist väikse ringlambiga, mis on igast küljest nähtav - pimedas kasulik, sest öösel ei pruugi süstade vahed suured olla, aga juba võivad kaaslased pimedusse kaduda. See lamp oli hästi näha. Hea et Indrek oli sellise asja Aivarilt kaasa saanud.
- Päiksekreem ja hügieeniline huulepulk on olulised. Nt kusagil 30 SPF on täitsa hea, sest päikselise ilmaga veel olles võik päike muidu parajalt ärapõletada. Üldiselt kõige enam kipuvad päikes põletatud saama nina, nägu ja käsivarred(lühikeste varukatega sõites), sinna tuleks kõvasti kreemi peale lögada.
- Päikseprillid - vajalikud, sest päike paistab ülevalt ja meri peegeldab vastu, kokkuvõttes tuleb muidu päev otsa silmi kissitada. Korralikud prillid väga abiks.
- Müts - kaitseb päikese, tuule, vihma ja alajahtumise ning ka ülekuumenemise eest. Vajalik asi. Päeval on hea lotu, öösel nt villane või tuulekindel spordimüts.
- Istmed tuleb mõnusaks teha, vajadusel pehmendada, seljatoed üle vaadata. Üldiselt tuleks istme lahendusi proovida enne pikale sõidule minekut. Tavaliselt paari tunniga saab suht selgeks kas iste töötab või mitte. Ka seljatugi peab korras olema. Istuda peab saama hästi vestiga, iga vest ja paat ei sobi hästi kokku. Vest millega hea istuda üheses võib ette jääda kõrgema tekiga kaheses.
- Päris mõnus on kui kokpiti põhja panna magamismatt - hea, soe ja pehme tunne :)
- UPS-e(useful piece of string) ehk siis nöörijuppe peaks alati käepärast olema, hea kui oleks tavalit tugevat nööri, venivat nööri nagu seda kasutatakse nt süstatekil ja mõned väiksed karbiinid ka. Põhiline, et seda oleks võimalik veepeal kätte saada kui midagi parandada vaja. Karabiine saab kastudada igast asjade, sh põlle kinnitamiseks tekinööride külge siis kui riideid vahetad. Ka aer võiks olla nööriotas, vähemalt puhkepauside ajal.
- Öösel on abiks soojad riided. Isegi kui päeval on soe siis ööd on merel päris jahedad. Tavaliselt sõites ei ole väga hullu, aga niipea kui seisma jääda kisub jahedaks. Seega soojad riided peaksid kaasas olema. Oluline on nii tuult ja vett pidav kiht kui alle olev isolatsiooni kiht.
Tuesday, August 5, 2008
Mida õppisin pikal ületusel...
Et endale ja teistele teinekord abiks oleks, panen lühidalt kirja mida õppisin pikal ületusel:
Teemad:
minu tegemised,
pikad sõidud
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment